Lena Karlsson

Diplomerad Massageterapeut

Lena Karlsson är utbildad vid Axelssons Gymnastiska Institut. Hon arbetar med allt från klassisk svensk massage, behandlande massage, käkledsbehandling och taktil massage. Du kan boka en behandling av Lena på torsdagar och fredagar.

Lena kan hjälpa dig med:

• Trötta och ömmande muskler
  • Huvudvärk, smärtor i nacke och skuldror samt käke
  • Stress, oro, ångest

Olika massagebehandlingar

Klassisk massage innebär att man bearbetar en persons mjukdelsvävnader. Denna typ av massage kan vara antingen förebyggande eller användas för att behandla
uppkomna skador och begränsningar i rörligheten.

Behandlande massage innebär att man behandlar specifika problemområden genom djupgående massage, triggerpunktsbehandling samt muskeltöjningar.

Käkledsbehandling är en mycket effektiv metod för personer med besvär av smärta i käken, spänningshuvudvärk, tandgnissling, svårt att öppna munnen, värk i nacke, tinnitus och knäppningar i käken. Under behandlingen går hon igenom hela käkmuskulaturen, även inne i munnen. Med hjälp av en rad olika tekniker kommer musklerna att masseras, töjas, pressurbehandlas och stretchas.

Taktil massage är en mycket mjuk och varsam massageteknik. Den skiljer sig från annan massage eftersom man inte knådar och arbetar med musklerna. Metoden syftar till att frigöra kroppens ”lugn och ro” hormon oxytocin. Oxytocinet skickar signaler till
hjärnan så att den tolkar smärta på ett annat sätt. Ofta upplevs att smärttröskeln höjs, stressnivån minskar samt att blodtrycket sänks.

Gravidmassage är till för ”nyuppkomna” krämpor i samband med graviditeten som syftar till att släppa på spänningar och minska svullnad.